4 vinkkiä: Näin pienennät ruokamyrkytysriskiä jo ennen matkaa

4 vinkkiä: Näin pienennät ruokamyrkytysriskiä jo ennen matkaa


Ruokamyrkytys on ikävä seuralainen lomamatkalla. Siihen varautuminen ja ennalta ehkäisy kannattaakin aloittaa jo hyvissä ajoin ennen matkaa. Alapuolelta löydät vinkkejä miten parantaa vastustuskykyä ja näin taata onnistunut loma.

1. Uni

Elimistön jaksamisen ja vastustuskyvyn kannalta riittävä lepo on ehdottoman tärkeää. Suositusten mukaan normaali unentarve teini-ikäiselle 14-17- vuotiaalle on 8-10 tuntia ja aikuisella 18-64- vuotiailla 7-9 tuntia. Unen aikana elimistö aktivoi sairauksien ja tulehdusten torjuntamekanismeja, ja täten vahvistaa elimistön kamppailua bakteereja ja viruksia vastaan.

2. Liikunta

Maltillinen liikunta lisää vastustuskykyä, kehittämällä lihasmassaa, parantamalla verenkiertoa ja aktivoimalla B- ja T- solujen toimintaa. Liian raskas liikunta ja puolikuntoisena liikkuminen kuitenkin altistavat infektioille ja sairastumisille. Pidäthän myös huolta, ettet lähde puolikuntoisena reissuun.

StockSnap_D8SW90PLFX

 

3.Hedelmät ja vihannekset

Monipuoliseen ruokavalioon kuuluu runsaasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Erityisesti kasvisten sisältämät vitaminit vahvistavat vastustuskykyä. Perusterveellä aikuisella ruokamyrkytys voi mennä ohi hyvin lievin oirein. Siksi kannattaa huolehtia jo ennen matkaa siitä, että vatsa ja muu kroppa on kunnossa, ja siihen monipuolinen ruokavalio yhdessä liikunnan kanssa on hyvä perusta.

preparing-fresh-breakfast-strawberries-carrots-picjumbo-com

4. ”Hyvät” bakteerit

Hyvät bakteerit ovat iso osa koko kehon hyvinvointia. Terveellinen ja runsaskuituinen ruokavalio sekä eri maitohappobakteerivalmisteet auttavat parantamaan vastustuskykyä. Voit aloittaa maitohappobakteerien syömisen huoletta jo pari viikkoa ennen matkaa. Niiden saantia on hyvä jatkaa myös reissun ajan parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.

 

Seuraavassa osassa vinkkejä, miten välttää ruokamyrkytys kohteessa loman aikana.

 

Lähteet: Studio55.fi, yle.fi, hyvaterveys.fi, rela.fi

Kuvat: Librestock, PixaBay, StockSnap, picjumbo

Kirjoittaja: Kirsikka Jaakola/ Osaamistehdas Oy

 

+ Ei kommentteja

Lisää kommentti